Advance Healthcare Management Institute - A1 2014_cl8 Advance
 
 
 
« zpět na newsletter Facebook Twitter Google+ PDF
 
number advance newsletter
1; 2/2014 www.advanceinstitute.cz

 

Četli jsme: Co se může zdravotnictví naučit od letectví

Souhrn závěrečné práce studenta programu 

 
Henrieta Tulejová | 14. 2. 2014
 
Doporučení na zajímavou knihu: Atul Gawande, The Checklist Manifesto, vydavatelství Picador 2010, v anglickém jazyce, orientační cena USD 12.


Zdravotnictví a letectví jsou si v mnohem podobné. Léčení pacientů stejně jako řízení letadla jsou komplexní procesy, které si vyžadují kooperaci několika zkušených a vysokokvalifikovaných specialistů. V obou případech mohou také nastat nepředvídatelné události, které mohou mít fatální dopady na životy lidí. Doktor Atul Gawande, chirurg z Bostonské Brigham and Women´s Hospital, ve své provokativní knize Checklist Manifesto však poukazuje na jednu zásadní odlišnost, kterou se zdravotnictví může naučit od letectví, a tou je používání kontrolních seznamů ( v angličtině „checklist“) pro snížení počtu preventabilních chyb.

 

V roce 2001 se lékař Peter Pronovost z John Hopkins nemocnice rozhodl, že použije kontrolní seznam pro snížení počtu infekcí centrálního katetru (katetr, který zásobuje pacienta tekutinami a léčivy přímo do hlavní žíly). Udělal velmi jednoduché věci. Nejdříve změřil výskyt infekcí v nemocnici a tyto výsledky zveřejnil. V této době každý devátý zavedený katetr skončil infekcí a tedy potřebou dalšího léčení, další operací nebo někdy i smrtí. Následně pomocí pozorování identifikoval možné příčiny a navrhl jednoduchý (z pohledu chirurgů triviální) 5-krokový kontrolní seznam pro zavádění centrálního katetru: umýt ruce mýdlem, dezinfikovat místo řezu, pokrýt celého pacienta sterilní rouškou, používat masku, čepici a sterilní plášť a rukavice a přikrýt místo zavedení katetru sterilním krytím.

 

Tento seznam pak dal zdravotním sestrám a na základě dohody s vedením nemocnice je pověřil úkolem zkontrolovat každý jeden krok a upozornit lékaře v případě, že by došlo k nějakému opomenutí. Někteří lékaři byli dotčeni tímto návrhem. Doktor Pronovost měl však na základě předchozího pozorování zdokumentováno, že až ve třetině případů byl některý z těchto kritických kroků zanedbán nebo vynechán. Rok od zavedení kontrolního seznamu se míra infekcí snížila na 0% a za 2 roky od zavedení seznamu počet infekcí klesl o 43 pacientů, počet úmrtí o 8 a nemocnice ušetřila přibližně 2 miliony dolarů.

 

Doktor Gawande sdílel skepticizmus lékařů pro širší využití kontrolních seznamů ve zdravotnictví. V roce 2008 měl však možnost ve spolupráci s WHO realizovat projekt implementace kontrolních seznamů v 8 různých nemocnicích po celém světě. Výsledky byly ohromující. Bez navýšení nákladů nebo přidání kusu vybavení se za 6 měsíců trvání projektu míra nejzávažnějších komplikací snížila ve všech nemocnicích a společně klesla o 36%. Na základě těchto zkušeností je dnes ve světě využíváno několik chirurgických kontrolních seznamů.

 

Jak sám autor ve svých doporučeních na tvorbu a implementaci kontrolních seznamů uvádí, kontrolní seznam není a nemá být všezahrnujícím návodem. Jeho úkolem je jednoduchým a rychlým způsobem podpořit schopnosti zručného profesionála. K dokladování používá ve své knize množství zajímavých příkladů používání kontrolních seznamů nejenom z letectví, ale také ze stavebnictví nebo z finančního investování.

 

Jedním z nezapomenutelných příběhů v knize je i zázračné nouzové přistání Airbusu A320 (66 tun) v řece Hudson ve státu New York, o kterém jste určitě slyšeli. Letadlo ztratilo pár minut po vzlétnutí oba motory, ale zkušeným pilotům, i když spolu letěli poprvé v životě, se podařilo bezpečně přistát na řece a neztratit přitom ani jeden lidský život. Celý let trval přibližně 6 minut. Určitě jste už uhodli, jak je to možné. Byla to kombinace bezpečnostních prvků letadla, dlouholetých zkušeností, disciplíny a rozvahy pilotů a kontrolního seznamu. Za těch pár minut se pilotům povedlo pomocí kontrolního seznamu pokusit nastartovat oba motory (což následně několik vyšetřovatelů hodnotilo jako „velice pozoruhodné“) a přichystat letadlo na nouzové přistání na vodě.

 

Toto je druhý zajímavý závěr z knihy Checklist Manifesto. V letectví jsou nemalé investice věnovány nejenom do vývoje nových letadel, ale i do analýzy chyb a zlepšování používání stávajících letadel. Havárie nebo jiná nepříznivá událost během letu je podrobně zkoumána. Výsledky jsou pak zpracovány do jednoduchých kontrolních seznamů, které dostane každý provozovatel příslušného typu letadla do 1-3 měsíců. Kontrolní seznamy využívané v dopravních letadlech mají přibližně 200 stran.

 

Ve zdravotnictví je tento proces mnohem zdlouhavější. Jak dokladuje studie Balas, E.A. a Boren, S.A.: Managing clinical knowledge for health care improvement (2000), u 9 zásadních léčebných objevů, jako např. že očkování proti pneumokokům chrání před respiračními infekcemi nejenom děti, ale i dospělé, trvalo v průměru 17 let než byly použity alespoň u 50% amerických pacientů. A to i když jsou v medicíně k dispozici stovky tisíc odborných článků. Je potřeba proto investovat prostředky nejenom do vývoje nových metod, ale i do analýzy chyb při poskytování zdravotní péče a navrhování pomůcek pro jednoduché a systematické šíření užitečných doporučení do praxe. Například jako jsou kontrolní seznamy.

 

Jak se říká, nemocnice je pro pacienty nebezpečným místem. Mnohé ze zjištění a doporučení doktora Gawande jsou nepochybně aplikovatelné i v našich podmínkách. A hlavně nejsou k tomu potřeba žádné rozsáhlé investice, jenom pár změn v organizaci práce.

 

 

 

« zpět na newsletter

 

 
Advance Institute Advance Consulting

E  Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

E Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
T  +420 720 657 115
A  Na Zlatnici 7, 147 00 Praha 4

www.advanceinstitute.cz

www.advanceconsulting.cz 

 

 
Přihlaste se k odběru Advance Newsletteru ZDE